
NEDERLANDSE INTERNETPROVIDERS CENSUREREN RUSSISCHE ZENDERS 

VAN RT  

Welkom bij Alternatief.TV 

De internet en kabelkanalen van de Russische nieuwszenders RT en Sputnik 

zijn sinds dinsdag 8 maart geblokkeerd. De censuur is het gevolg van de EU 

sancties, maar werd in Nederland vrijwillig uitgevoerd door de Nederlandse 

internetproviders VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN. Met het verbod is een 

nieuwe stap gemaakt in de groeiende censuur van het internet. 

De autoriteit Consumenten & Markt (ACM) liet de internetaanbieders weten dat de 

‘Open Internet Verordening’ geen belemmering was voor het doorvoeren van de 

Europese sancties. Volgens de ‘Open Internet Verordening’ mogen 

internetaanbieders in principe geen inhoud verbieden. Op die regel worden de 

afgelopen jaren onder het mom van ‘desinformatie’ steeds meer uitzonderingen 

gemaakt. Internetbeperking zoals die in autocratische staten gangbaarder is wordt in 

Europa overgenomen . ‘Vijandige’ informatiebronnen, maar ook kritische 

nieuwsvoorziening en de vrijheid van meningsuiting van burgers en professionele 

journalisten worden in de westerse wereld sinds de Coronacrisis steeds sterker 

beperkt  De Oekraïne-oorlog lijkt een nieuwe fase in deze media en censuuroorlog 

aan te kondigen. De informatiebronnen en kanalen vanuit de ‘vijandig’ Russische 

zijde worden steeds meer afgesneden en daarmee worden de feiten en 

meningsvorming steeds meer bepaald door een westers pro-Oekraïne 

mediaconglomeraat, waarin dezelfde nieuwsfeiten, opinies en perspectieven worden 

gereproduceerd . Het kritisch bevragen en inbrengen van alternatieve berichten 

wordt in dat klimaat van propaganda steeds moeilijker. Behalve de Russische 

nieuwswebsites zijn sinds kort ook de websites van de Russische ambassade in Den 

Haag geblokkeerd danwel verwijderd. De achterliggende reden hiervan is onbekend..  

RT is de afkorting van ‘Russia Today’ en maakt sinds 2005 nieuwsbulletins, 

documentaires, talkshows, debatten, sportnieuws en culturele programma's. Volgens 

wikipedia worden de zenders en websites door 22 satellieten en via meer dan 230 tv-

providers verspreid, waardoor 700 miljoen mensen de uitzendingen van de zender 

kunnen zien in meer dan 100 landen. In Nederland en enkele andere landen zijn die 

programma’s nu dus onzichtbaar gemaakt. RT is de Russische tegenhanger van het 

Amerikaanse CNN, het Britse BBC Deutsche Welle en het Franse TF1. RT bracht 

oorspronkelijk haar internationaal nieuws in het Engels en Russisch. Het afgelopen 

decennium zijn er tevens redacties met aparte kanalen en websites in Duitsland (DE 

RT.com), in Frankrijk (RT France), voor de Spaanstalige gebieden (RT Spanish) en 

voor de Arabische wereld verschenen.  

De westerse media beschouwt RT vaak als een propagandazender van de 

Russische overheid. In werkelijkheid zijn productie- en financieringsstructuren geheel 

vergelijkbaar met de westerse nieuwszenders. Als men de Russische zenders en 

websites inhoudelijk neutraal beziet kan men vaststellen dat de westerse kritiek 

voortkomt uit het eigen ideologisch perspectief. Men kan stellen dat RT de scherpe 

kritiek op het Russische beleid nuanceert of anders belicht, maar dat is alleszinds 

vergelijkbaar met de wijze waarop westerse internationale nieuwszenders dat met 



hun nationale regeringen doen. De beeldende en inhoudelijke kwaliteit van de 

diverse nieuwsstations is vergelijkbaar. Persoonlijk acht ik RT esthetischer en 

objectiever dan bijvoorbeeld CNN.   

RT ontwikkelde zich de laatste jaren naast nieuwsvoorziening met Russisch nieuws 

tot vluchtheuvel van kritische geluiden uit het westen met vaak Engelstalige, Duitse 

of Franse presentatoren en makers. Diverse westerse opiniemakers en journalisten 

hadden bij RT eigen interviewprogramma’s of zelfs comedy’s. Een groot deel gaat 

inhoudelijk niet over Rusland, maar over allerlei andere onderwerpen en gebieden in 

de wereld. Fascinerend is dat RT een publicatiebasis vormt van mensen van diverse 

politieke pluimage. Naast nieuw rechtse geluiden kregen ook radicaal linkse iconen 

als de dissidente Wikileaks oprichter Julian Assange en gewezen Labour 

parlementariër George Galloway een podium. De gedwongen sluiting van RT is 

daarmee niet alleen een slag voor de nieuwsvoorziening over de Oekraïne-oorlog, 

maar is tevens een klap voor de kritische stemmen en het publieke debat in de 

westerse wereld.. 

  

 


